آوریل 21, 2024

رساله طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی – پایان نامه ارشد معماری

رساله طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی – پایان نامه ارشد معماری

رساله طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی – پایان نامه ارشد معماری

یکی از مهمترین و رایج ترین موضوعات رساله های معماری ، رساله طراحی دانشکده معماری می باشد .

لذا در این بخش از وبسایت گروه معماری فراز به معرفی و ارائه رساله طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی که قالب فایل word شامل 108 صفحه می باشد خواهیم پرداخت .

در ادامه فهرست کلی مطالب پایان نامه ارشد معماری با موضوع طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی را مشاهده نمائید .

رساله دانشکده معماری
دانشکده معماری

فهرست مطالب:

  • پیشگفتار
  • مقدمه

فصل اول : مطالعه پایه

  • معماری زمینه گرا
  •  هدف معماری زمینه گرا
  •  نوستالژی هویت گم شده
  •  بحران هویت در معماری امروز
  • تأثیرات نظامی گرایی در معماری
  •  تأثیرات عملکرد گرایی در معماری
  •  تأثیرات مدرن گرایی در معماری
  •  اهمیت آموزش در معماری
  •  اهداف و گرایش ها
  •  روش ها و برنامه ها
  • محتوا و اطلاعات پایه
  •  تأثیر آموزش در معماری
  • نظریه ای بر مبحث آموزش معماری

فصل دوم : تاریخچه معماری در ایران

  • جایگاه معماری در ایران پیش از تأسیس دانشگاه
  • چگونگی ورود به حرفه معماری
  •  جایگاه معماری در ایران پس از تأسیس دانشگاه
  • مدارس معماری ایران
  •  دانشکده هنرهای زیبا
  •  دانشکده ملی ( شهید بهشتی )
  •  دانشگاه علم و صنعت

فصل سوم : معماری سنتی ایران

  •  روایت اول: شفافیت
  •  روایت دوم: سلسله مراتب
  •  روایت سوم: محرمیت
  •  روایت چهارم: محور
  •  مفهوم و اهمیت زیبایی
  •  معماری اسلامی چیست؟
  •  ویژگی‌های معماری ایرانی
  •  ضرورت پیمون در معماری ایرانی
  •  زیبایی معماری ایرانی
  •  معماری دوران ایران
  • مصالح ساختمانی استفاده شده در معماری ایرانی
  • معانی درونگرایی
  •  خصوصیات معماری درونگرا
  • امنیت
  • محرمیت
  • سبک‌ های معماری ایرانی
  • معماری پیش از پارسی
  • معماری پارتی و پارسی
  • سبک خراسانی
  • سبک رازی
  • سبک آذری
  • سبک اصفهانی
  • ویژگی معماری ایرانی
  • هندسه
  • شفافیت و تداوم
  • راز و ابهام
  • اصل نظم و وحدت
  • اصول ورودیها
  • مسقف کردن پیاده روها
  • درختان سبز در حیاط های مرکزی
  • فرورفتگی و بر آمدگی در نماها
  • استفاده از طاق‌ها و گنبدها
  • انتخاب مصالح مناسب
  • نگاهی گذراء بر اصول معماری ایرانی
  • درونگرایی
  • پرهیز از بیهودگی
  • مردم واری
  • خودبسندگی
  • نیارش

فصل چهارم : مطالعات اقلیمی

  • موقعیت جغرافیایی استان البرز
  •  اقلیم استان البرز
  •  پیشینه تاریخی
  •  معرفی شهرستان ساوجبلاغ
  •  پیشینه تاریخی
  •  موقعیت جغرافیایی استان
  •  جغرافیای طبیعی و اقلیم شهرستان
  •  وضعیت اقتصادی اجتماعی شهرستان
  •  جغرافیای تاریخی شهرستان
  •  جاذبه های تاریخی شهرستان
  • صنایع و معادن
  •  کشاورزی و دامداری

فصل پنجم : ضوابط و معیار های طراحی دانشکده معماری

  •  عملکرد ها
  • آموزشی-تئوری
  •  کلاس درس
  •  عکس و اسلاید
  •  اتاق کنفرانس
  •  آموزشی-عملی
  • آتلیه ها
  •  کارگاه ها
  •  کارگاه چوب
  • کارگاه سفال و مجسمه
  • کارگاه ماکت
  • کارگاه عکاسی
  • آزمایشکاه ها
  •  آزمایشگاه بتن
  •  آزمایشگاه خاک
  • بخش فرهنگی-رفاهی
  • کتابخانه
  • نماز خانه
  •  سالن اجتماعات
  •  فضا های فرهنگی-رفاهی
  • انتشارات
  •  بوفه
  •  اداری
  •  اتاق رئیس دانشگاه
  •  اتاق معاون
  •  مدیر گروه
  • معاون آموزشی
  •  مالی(حسابداری)
  •  حراست و انتظامات
  •  برنامه فیزیکی

فصل ششم : استاندارد ها

  • ابعاد و فضاهای مورد نیاز
  • پلکان
  • راهروها و مسیرهای شیبدار
  •  دربها
  • کیفیت هوا
  •  راندمان دید
  •  روشنایی مصنوعی
  • روشنایی روز
  • رنگ
  •  دسترسی و مسیر گردش یا سیرکولاسیون
  •  تئاترها و سالن‌های سخنرانی

منابع و مآخذ


طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی

تعليمات آكادميك نقش بسيار مهمي را در رشد صنعتي اقتصادي و فرهنگي جامعه ايفا مي‌كند.

تمامي كشورهاي در حال توسعه ذخيره عظيمي از نيروهاي انساني دارند كه به منظور موثر واقع شدن در امر توسعه، اين گروه از جمعيت بايد مهارتهاي لازم را فرا مي‌گيرند .

در غير اينصورت اين نيروي بالقوه نه تنها نقش مؤثر خود را در توسعه و پيشرفت ايفا نمي‌نمايد بلكه خود بر مسائل و مشكلات مي‌افزايد.

ارائه الگوي مناسب جهت ساماندهي قصايي دانشكدة معماري به منظور بالا بردن سطح مهارت و تربيت كارشناسان با تخصصهاي لازم براي تبديل نيرو بالقوه جامعه بالفعل و در نتيجه گامي بزرگ در جهت رشد صنعتي اقتصادي و فرهنگي جامعه است .

رساله حاضر مطالعاتي است در جهت رسيدن به اين امر.

هدف از نگارش رساله طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی

اغلب دانشکده‌ها و مراکز آموزش معماري در ايران تا سه دهة پيش، گرايش و هدف آموزشي نسبتاً مشخص و آشکاري داشتند.

براي نمونه مي‌توان به دانشکدۀ هنرهاي زيبا در دانشگاه تهران اشاره کرد که از ابتدا با توجه به روش آموزشي بوزار فرانسه شکل گرفت و به کار خود ادامه داد و به همين سبب رشته هايي چون هنرهاي تجسمي و موسيقي و تئاتر نيز در کنار معماري شکل گرفت.

در حاليکه برخي از ديگر مراکز آموزشي معماري با گرايش به مهندسي ساختمان يا با گرايش به طراحي و برنامه ريزي شهري پديد آمدند، بدون آنکه رشته هاي هنري را در کنار معماري قرار دهند.

اما تقريباً از دو دهة پيش که شمار مراکز آموزش معماري به صورت چشمگيري افزايش يافت، اهداف و گرايشهاي بيشتر آنها نامشخص و نا معين بود و بسياري از اين گونه مراکز هنوز نيز چنين هستند،

در حاليکه به ظاهر همة مراکز آموزش معماري با گرايشها و اهداف گوناگون از يک مجموعه سر فصل دروس استفاده مي کنند و بسياري از دانشجويان آگاه نيستند که متناسب با چه هدف و گرايش آموزش مي‌بينند .

تاریخچه معماری ایرانی

معماری ایرانی در طی تاریخ خود همیشه همراه با اصالت طرح و سادگی توام با پیاده سازی اصول معماری ایرانی بوده و فراز و نشیب بسیاری را طی کرده است، اما همواره با طبیعت دارای کنش و واکنش مسالمت آمیزی بوده و متناسب با نیازهای هر دوره دستاوردهای مثبتی در ارتباط با طبیعت داشته است.

معماری سنتی ایران در تمامی گستره و شهرها به ویژه روستاها و آثار قدیمی و باستانی همچون کتاب زنده، اما فرسوده‌ای از تاریخ معماری ایرانی است.

خوب است بدانید سیر تکاملی معماری ایرانی ریشه در حوادث تاریخی و همچنین طبیعت اقلیمی ما دارد، فرهنگ‌های فاتحین و مغلوبین که به ایران وارد شد نیز سهم بسزایی در فرهنگ معماری این مرز و بوم داشته و انعکاس زیبایی از آداب و رسوم، مراسم مذهبی، روحیه و اخلاقیات، اندیشه و عقیده نسل‌ها در معماری ایرانی وجود دارد.

برخی از ویژگی های معماری سنتی ایران

  1. توجه به ظرایف و ویژگیهای هنر معماری ایرانی در ساخت بناها و نمای بناهای ایرانی همچون خانه ها، حمام ها ،مساجد و امام زاده ها و حرم ها
  2. برون گرایی ،معماری عطف به درون در عین بیرونی بودن
  3. توجه کامل به قرینگی ستون ها، اتاقها و نمای کلی در ساختمان و برجسته کاریهای زیبا در نمای آنها
  4. بهره گیری از نقوش اصیل ایرانی در آرایش معماریها
  5. معماری بومی و سنتی ایرانی برای سازگاری یافتن با شرایط اقلیمی متفاوت است و نوآوری و خلاقیت‌ های فراوانی را نیز به کار می گیرد. قنات‌ها، بادگیرها، یخچال‌ها و مخازن‌ های زیرزمینی آب نمونه‌ هایی از معماری پایدار سنتی ایرانی است.
  6. انسان‌ شناسی
  7. مینیمالیسم
  8. معماری با نور ،نور طبیعی به عنوان عامل کلیدی در درک بصری در جهان معماری سنتی ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است، مفاهیمی همچون سلسله‌ مراتب، مرکزیت، تعادل و ‌وحدت از جنبه‌های کاربردی معماری با نور است و نور استعاره‌ای از آسمان، خورشید، بهشت و حقیقت در این سبک است.

اصول معماری ایرانی

در هر دوره از دوره های معماری، اصول معماری ایرانی با سبک و شکل و ظاهر متفاوت بکار رفته است، معماری ایرانی از نظر تنوع پهنه وسیعی را در بر می گیرد و در واقع یک هنر مقدس به شما میرود و دارای چند اصل است که هر کدام از این اصول معماری ایرانی ریشه در باورهای مردم دارد.

  • معماری درون گرایی: باور و اعتقاد به زندگی شخصی و حرمت آن اصل معماری درون گرایی را ایجاد کرد، داشتن اندرونی و بیرونی در سازه ها این اصل را تائید می کند .در واقع اندرونی قسمتی است که مربوط به خانواده است و بیگانگان در آن راه نداشتند بیرونی مخصوص میهمانان و افراد بیگانه طراحی می شد و کاملا جدا از قسمت اندرونی بود.
  • پرهیز از بیهودگی: پرهیز از اصراف ، پرهیز از کار بیهوده انجام دادن و تنها ایجاد قسمت های اصلی و ضروری یکی منزل در نهاد معماری ایران دیده می شود که به همین اصل معروف است.
  • مردم واری :یکی دیگر از اصول معماری ایران مردم واری است که به معنای رعایت تناسب بین اجزای ساختمان و بدن انسان است که به این اصل معروف شده است.
  • خود بسندگی: معماران ایرانی مصالح خود را از نزدیک ترین مکان ها جمع می کنند ، چه در شهر و چه در روستا ار مصالح اطراف خود استفاده می کردند و نزدیک ترین مکان را برای تامین مصالح ساختمانی انتخاب می کردند .مزیت خود بسندگی این است که هنگام بازسازی ساختمان و بنا تمام مصالح در دسترس بود، یکی از شگفتی های این اصل معماری ایرانی ایجاد سقف های گنبدی شکل است که ریشه در خودبسندگی معماری ایرانی دارد. از انجایی که چوب و خشت در همه جا در دسترس نبود اما آجر و خشت به سادگی در دسترس بود ، هنر خود بسندگی در معماری ایرانی خودش را نمایان کرد.
  • نیارش: دانش ایستایی و فن ساختمان و مصالح شناسی و توجه معماران ایرانی به اصل نیارش قابل ستایش است، جالب است بدانید در معماری ایرانی به اندازه هایی برای پوشش دهانه ها و جزرها رسیده بودند که همه بر پایه نیارش حاصل شده بود.
رساله معماری دانشکده
طراحی دانشکده معماری

رساله معماری : طراحی دانشکده معماری

طراحی دانشکده از ابتدا تا کنون مبحثی پر چالش و بحث برانگیز بوده است .

بستری که طراحی می شود علاوه بر فضای آموزشی باید پاسخگوی نیاز های فرهنگی و اجتماعی جامعه باشد .

دانشکده معماری علاوه بر این چالش ها باید هویت معمارگونه نیز داشته باشد .

این هویت نباید تنها با اضافه کردن آتلیه ها به آن داده شود ، بلکه با طراحی معماری و پاسخ به نیازهای دانشجوی معماری که در سطح عالی تحصیل می کند باشد .

نکات طراحی دانشکده معماری

تعلیم و تربیت معمار، نه تدریس معماری، باید معمار بارآورد .تعلیم یعنی علم آموزی در اینجا یعنی آموختن دانش مربوط به معماری، معماری از طرفی با انسان زاده شده و با او زندگی می­کند انسان را دربرمی گیرد و در جسم و روحش اثر می گذارد اثری بس شدید و عمیق و از طرف دیگر، در اجتماعی نسل میراث فرهنگی و انسانیت است بسیارند آثار معماری که قرنها مانده­ اند و هنوز هم قابل استفاده ­اند و عمرشان به بیش از هزار سال هم می­رسد.

پس معماری از لحظه ه­ایی که تصمیم ایجاد و خلقش در فکر یکنفر نطفه می­کدد، تا بعد از مرگش بیشتر از هر مصنوع دیگر با انسان در تماس مستمر است، انس و علاقه فرهنگی ایجاد می­کند و با انسان در تأثیر متقابل و مستقیم است، یعنی انسان برترین و اساسی­ ترین عامل است و در معماری، از قبل از تولد تا بعد از مرگ و چنین مصنوعی باید از انسانیت سرچشمه بگیرد و با انسانیت عجین شود و برای انسان و انسانیت باشد. تعلیم عملی معماری باید تا بعد چهارم و حتی بالاتر پیش برود. ماکت بعد سوم کار است. مسائل پیچیده دیگر باید به آن اضافه شود. روابط اجزاء مصالح حجم­هایش با همدیگر و رابطه خودش با محیط اطراف و بازمان خود نیز مورد مطالعه قرار گیرند و مثمر ثمر گردند.

اهداف طراحی دانشکده هنر ومعماری

1.شاخص ونمادین شدن مجموعه دانشکده در شهر به عنوان مکان فرهنگی هنری

2.مطلوبیت و دلنشینی مجموعه از جنبه های زیبایی شناختی کنار کارکرد درست برای دانشجویان .

3.ایجاد محیطی سرشار از سرزندگی وپویندگی با انتخاب عناصر حرکات وفضاهای خاص

4.خلق فضاهای ویژه ومنحصر بفرد برای لحظات آرامش تفکروتعقل ،گردهم ایی،تفریح وتنوع،رفع خستگی واستراحت و….برای دانشجویان وبطور کلی فضاهاییکه دانشجویان فارغ از دغدغه های بیرون کار ودرس باشند.

5.به یاد ماندنی شدن مجموعه با خصوصیات منحصر بفرد خود.

6.تامین نیازهای فضایی جهت آموزش بهتر.

رساله کامل طراحی دانشکده معماری

تدوین یک رساله طراحی دانشکده معماری با رویکرد معماری ایرانی توسط دانشجویان معماری و به عنوان بخشی از پروژه کامل دانشکده ، علیرغم وجود نمونه‌های بسیار و سهولت موضوع، با دشواری‌های بسیاری همراه است؛ چراکه نگارش یک رساله دانشکده با رویکرد معماری ایرانی نیازمند مطالعه و کسب تجربه‌ای کافی در این زمینه است که خود صرف وقت و انرژی بسیاری را می‌طلبد.

از این‌رو استفاده از یک پروپوزال دانشکده با رویکرد معماری ایرانی آماده به عنوان یک منبع می‌تواند یاریگر دانشجویان معماری در جریان نگارش و تدوین یک رساله دانشکده با رویکرد معماری ایرانی باشد.

رساله دانشکده با رویکرد معماری ایرانی توسط گروه معماری فراز و در قالب 108 صفحه ورد تهیه و تدوین شده است و هم اکنون در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت.

شما با خرید و دانلود رساله دانشکده پیش‌رو، یکی از بهترین رساله‌های کارشناسی معماری را در دست خواهید داشت که می‌تواند به عنوان یک الگو و منبع جهت تدوین یک پروپوزال دانشکده دیگر نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

خرید و دانلود فوری :

گروه معماری فراز

جهت مشاهده سایر رساله های طراحی مراکز آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید :

رساله های طراحی مراکز آموزشی



گروه معماری فراز بخشی از درآمد خود را به طرح حمایت از کودکان نیازمند کشورمان اختصاص داده است با خرید از فروشگاه فراز شما نیز در این طرح شریک خواهید بود .

فراز حامی مرکز نیوکاری نیام

به امید فردایی بهتر

در صورت وجود مشکل در فرآیند خرید یا نداشتن رمز دوم جهت دریافت پروژه می توانید مبلغ فوق را به شماره کارت زیر انتقال داده و سپس با شماره ( 09184848337 )  تماس حاصل فرمائید. ما لینک دانلود فایل را از طریق تلگرام ، واتساپ یا ایمیل برای شما ارسال خواهیم کرد .

6037991943106611

بانک ملی

حسین مصلح آبادی فراهانی

 

 

درباره نویسنده

مطالب مرتبط:

ثبت دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!